Φ. Ντοστογιέφσκι – Ν. Χικμέτ: Αντί για πένα είχαν στα χέρια τους χειροπέδες, της Ελένης Κοτσαλίδου

0 out of 5

13,25

Αναμνήσεις από το Σπίτι των Πεθαμένων του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι

Ανθρώπινα Τοπία της Πατρίδας μου του Ναζίμ Χικμέτ

Ομοιότητες και διαφορές

Αμείλικτη κριτική στην κοινωνία της τσαρικής Ρωσίας από τον κατάδικο Ντοστογιέφσκι και τοιχογραφία του δοκιμασμένου λαού της Ανατολίας από τον φυλακισμένο Ναζίμ Χικμέτ.

Αν και φαίνεται παράτολμη οποιαδήποτε αναφορά στους μύθους αυτούς του γραπτού λόγου, θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε τις Αναμνήσεις και τα Ανθρώπινα Τοπία στοχεύοντας σε κάποιες πλευρές, ιδωμένες κάτω από μια ιδιαίτερη οπτική (…)

Τα έργα όμως των δύο τόσο διαφορετικών μεταξύ τους δημιουργών παρουσιάζουν κάποιες ομοιότητες που τα κάνει να ξεχωρίζουν, ως προς το περιεχόμενο, από την λοιπή λογοτεχνία των φυλακών και εξοριών. Οι συγγραφείς τους δεν αρκούνται να περιγράφουν τα προσωπικά τους βιώματα, συναισθήματα και εμπειρίες από τη φυλακή, αλλά ενδιαφέρονται περισσότερο για τους συγκρατούμενούς τους (…)

Στη μελέτη αυτή αναδεικνύεται το τεράστιο κοινωνικό και ιστορικό ενδιαφέρον που παρουσιάζουν τα δύο αυτά αριστουργήματα, καθώς η εικόνα του κάτεργου αποτελεί ζωντανή αντανάκλαση της ρωσικής κοινωνίας της εποχής των Αναμνήσεων και αντικατοπτρίζει τις ιδιαιτερότητές της, ενώ η ματιά του Ναζίμ Χικμέτ, ξεπερνώντας την τουρκική πραγματικότητα προεκτείνεται πάνω σε όλα τα διεθνή προβλήματα της εποχής του (…)

Για τα έξοδα αποστολής και αντικαταβολής στις παραγγελίες δείτε ΕΔΩ

Για αποστολές στο εξωτερικό ΕΔΩ

 

 

Κωδικός: Α0058 Είδη: Δοκίμια, Εκδόσεις Ατέχνως

Περιγραφή

Οι μελετητές των Αναμνήσεων  από το σπίτι των πεθαμένων συνήθως τονίζουν τις άθλιες συνθήκες στα τσαρικά κάτεργα, το σκληρό σωφρονιστικό σύστημα, τη διεισδυτική ματιά του Ντοστογιέφσκι και τις ψυχογραφικές του ικανότητες στην ανάλυση του χαρακτήρα τόσο καταδίκων και όσο δημίων (στιγματισμένα πρόσωπα, κουρελιασμένα ρούχα, κρότος των αλυσίδων, σάπια πατώματα, παρελάσεις ψύλλων, χτύπημα του ταμπούρλου συνεχής παρουσία οπλισμένων φρουρών).  Άλλοι στέκονται στην καρτερικότητά του, στις ανθρωπιστικές του αξίες ή την  θρησκευτική του πίστη  την οποία στηρίζουν στην καθημερινή  ανάγνωση της Αγίας Γραφής, το μόνο βιβλίο που του επιτρεπόταν .

Χωρίς να παραβλέπονται τα χαρακτηριστικά αυτά και χωρίς καθόλου να  υποβαθμίζεται η σημασία τους, στο βιβλίο μας οι Αναμνήσεις αντιμετωπίζονται με μια τελείως καινούρια  και πρωτότυπη  ματιά  και προβάλλονται  πλευρές του έργου που δεν είχαν εκτιμηθεί ούτε  αναδειχθεί ανάλογα, τεκμηριωμένες  σε παρατηρήσεις του ίδιου του συγγραφέα. Με αφετηρία το κάτεργο επεκτείνει  την κριτική του σε όλη την κοινωνία της εποχής του που τη θεωρεί δηλητηριασμένη από τις ρίζες της. Αντιμετωπίζει όλα τα προβλήματα, κοινωνική ανισότητα, ταξικές αντιθέσεις, εκμετάλλευση, διαφθορά, χρηματισμό των αξιωματούχων, το γυναικείο ζήτημα  σε όλες του τις όψεις, την κακομεταχείριση των μικρών παιδιών. Θίγονται και δευτερεύουσες πληγές,  όπως η χαρτοπαιξία, ο αλκοολισμός. Με αφορμή κάποια μικρή και άτονη  εξέγερση αναφέρεται στο θέμα της ικανότητας  των ηγετών. Τα κεφάλαιά του σχετικά μα τη ζωοφιλία των κατάδικων και την επιτυχημένη τους θεατρική παράσταση αποτελούν έμμεσες αλλά σαφείς προτάσεις διαπαιδαγώγησης  των κρατουμένων. Ο φόβος της λογοκρισίας είναι  εμφανής σε κάθε του παρατήρηση.

Τα Ανθρώπινα Τοπία , το πιο σημαντικό έργο του Ναζίμ Χικμέτ, ένα αριστούργημα της Τουρκικής αλλά και παγκόσμιας λογοτεχνίας, γράφτηκε  στις φυλακές Τσάγκιρι  και Προύσας ήταν σχεδόν άγνωστο στο ελληνικό κοινό, καθώς δεν είχε μεταφραστεί στα Ελληνικά. Στα Θέματα Παιδείας, τ. 53-56 του 2012,  δημοσιεύθηκε, για πρώτη φορά στα Ελληνικά σημαντικός αριθμός στίχων του ποιητή μεταφρασμένος από την Ε. Κοτσαλίδου.

Επιπρόσθετες Πληροφορίες

Εκδόσεις

Ατέχνως

ISBN

9786185685270

Έτος έκδοσης

Ιούνιος 2023

Σελίδες

168

Σχήμα

14 Χ 21